Alla inlägg den 7 september 2007

Av bambi - 7 september 2007 21:40

Jag funderar och funderar... vet inte hur jag ska göra...


Mina elever i Engelska A ska läsa en roman, jag vill att den första romanen dom ska läsa ska vara samma i hela klassen, så att dom får in rutinerna och att jag kan kolla med jämna läxförhör att dom verkligen läser i boken.


Men när det gäller helklass-uppsättningar så har vi inte så många böcker att välja mellan... jag har tre klasser och måste försöka pussla ihop det. Dom böcker jag kan välja mellan är:


  • Lord of the flies - vilket jag har kört tidigare, så jag har mycket material till den boken (blir alltså inte så mycket arbete för mig), vi har ca 120 ex av den, så det räcker till alla tre klasser, men elever hatar den! Dom tycker att den är svår och ganska tråkig. Men den har ett bra språk, och är lagom lång.
  • The perks of being a wallflower - en kollega har kört denna bok i helklass tidigare så jag kan nog få en del material av henne, men jag har inte läst denna själv, så det innebär att jag måste läsa denna bok själv. Eleverna brukar gilla denna bok, den är intressant/rolig och lagom lång. Vi har dock bara ca 30 ex, alltså bara en klassuppsättning, så antingen kör jag denna i omgångar (vilket medför risk för fusk, då elever som läser den först kan berätta för elever som läser den senare) eller att bara en av mina tre klasser får läsa den (orättvist?).
  • Angela's Ashes - läser den just nu, har läst den tidigare och har lite material till den (nåt läxförhör). Den är relativt svår då den är på Irlänsk engelska, men samtidigt så lär sig eleverna mycket om Irlänsk kultur. Den är ganska tjock, vilket kan avskräcka många elever. Vi har bara en klassuppsättning av denna också... vilket också krånglar till det!
  • The Curious Incident of the Dog in the Night-Time - läste den i somras, men har inget material till den. Den är ganska enkel och barnslig och lagom tjock. Vi har bara en klassuppsättning av denna också.
  • The Catcher in the Rye - en klassiker, som jag har läst, men inte har nåt material till, vilket innebär lite extra arbete. Det är ett bra språk i den och den är lagom svår och lagom tjock. Eleverna tycker dock att den lät tråkig (när jag berättade om den), men jag vet att när elever har läst den så har en hel del gillat den. Vi har dock bara en klassuppsättning av denna också.

Så det jag kan göra är:

  • Ge alla Lord of the Flies att läsa = minst arbete för mig (men en hel del elever kommer nog tycka att den är tråkig/svår)
  • Ge ut nån bok i flera omgångar = lite arbete, men mer risk för fusk (hatar fusk)
  • Ge ut olika böcker i olika klasser = mest arbete då jag måste fixa material till tre olika böcker (fixa läxförhör, prov. etc till tre olika böcker)

Detta är bara en av de många problemen en gymnasielärare stöter på...

HJÄLP! Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Vilken bok ska jag välja?

UF

Av bambi - 7 september 2007 17:10

Jag har bestämt mig för att bli handledare åt några UF-projekt (Ung Företagsamhet), jag vet inte om jag har tagit mig vatten över huvudet... får se får se... Ska på UF-utbildning den 17/9 och ska handleda två stycken UF-projekt.


Men i allafall när UF-läraren presenterade vilka UF-handledare det fanns så sa en grupp att dom önskade att ha mig som handledare... när jag fick höra detta så smälte mitt hjärta... mina elever hatar inte mig ändå...  :)

Av bambi - 7 september 2007 17:06

Idag på engelskan så var mina elever så söta och sa (på engelska) "vi har aldrig hört dig prata svenska... kan du inte säga nåt på svenska? snälla?" Och så sa pratade jag lite på svenska och dom tyckte att det var jättekul och att det lät jättekonstigt  :)   Söta  :)


Sen så var jag tvungen att kasta ut en elev som had edatorn på och så hörde jag hur nån som sa "strict" så jag frågade "oh, so you think I'm strict?" och då svarade han "strict, but fair" och då var jag nöjd.. för det är så jag vill vara som lärare  :)

Av bambi - 7 september 2007 16:51

Sitter hemma nu med ett glas rött i handen... känns underbart!


Tog dock med mig en hel hög att rätta under helgen... blää.. det är nackdelen med att vara lärare, att man nästan alltid har nåt att göra. Men ikväll ska jag ta det lugnt och vi ska ut och äta... tror att det blir på Texas Longhorn, hoppas att det blir gott!


Imorgon blir det nog storhandling, gå på fotoutställning och jobba lite...

Av bambi - 7 september 2007 13:29

Jag kan inte fatta att det redan är fredag igen... veckan har gått så fort! Tycker att det nyss var fredag! Tiden går fort när man jobbar.

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards