Alla inlägg den 16 september 2007

Av bambi - 16 september 2007 21:00

Såg nyss på Dokument inifrån: Jag ska göra abort, den var väldigt känslosam och berörde verkligen mig. Jag visste inte att det var så vanligt med abort, varannan kvinna kommer nån gång att göra abort!!


Jag har aldrig gjort abort själv och jag hoppas att jag aldrig hamnar i den situationen där jag måste välja mellan abort eller inte abort. Det var hjärtskärande att följa den 19-åriga tjejen som gjorde abort, speciellt när hon direkt efteråt, när hon precis vaknade upp, grät och sa "dom har tagit min bebis"...usch, jag fick tårar i ögonen när jag hörde det.


Som dom tog upp i dokumentären, det är konstigt att det har tystnat så kring abort-debatten. Man är också rädd att diskutera hur tjejer mår psykiskt efteråt, för det kan användas "mot" abort. Men jag tycker att det är självklart att man ska ha fri abort, men man får inte vara rädd för att diskutera dom negativa aspekterna med abort bara för att man är för fri abort.

Av bambi - 16 september 2007 20:05

Här kan ni få lyssna på Kents nya singel: Ingenting. Den är ju såååå skön!!  *älskar Kent*


Jag ser verkligen fram emot skivsläppet och konserten!

Av bambi - 16 september 2007 19:57

SVT2 - 20.00 Dokument inifrån: Jag ska göra abort
20.00-21.00 Vi följer 19-åriga Jenny när hon gör abort. Jenny överrumplades av de starka känslorna i samband med ingreppet och av hur svårt beslutet var. Men starka krafter i samhället vill inte gå med på att aborter ofta rymmer smärta - det skulle kunna hota den fria aborträtten. Reportrar: Erik Sandberg och Liv Weisberg. Även i TV2 20/9, TV2 22/9 och SVT 24 22/9 Textat sid. 299


TV6 - 20.30 Bullshit!
20.30-21.00 Amerikansk komediserie från 2003.. Detox. Det här avsnittet avslöjar Penn & Teller vem som bor inom oss... En Parasitologist förklarar sanningen om parasiterna som bor i alla våras kroppar. Vi får också ta del av en grundlig kroppsrengörning...


TV6 - 22.00 När lammen tystnar
22.00-00.15 (Silence of The Lambs) Amerikansk skräckfilm från 1991. Den nyutexaminerade FBI-agenten Clarice Starling är på jakt efter den hänsynslöse seriemördaren Buffalo Bill som av någon konstig anledning flår sina offer. I hopp om att få hjälp med att luska ut varför Buffalo Bill stjäl sina offers hud kontaktar hon massmördaren Hannibal "The Cannibal" Lecter. Text-TV s. 690. I rollerna: Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine, Anthony Heald, Brooke Smith, Charles Napier m.fl


Jag kan inte sluta lyssna på Kents nya singel (se tidigare inlägg), den är så bra!!!

Av bambi - 16 september 2007 19:20

Gult är en utav trendfärgerna i höst, men jag är egentligen inte så förtjust i gult. Så därför kan man välja att bara ha lite accessoarer i gult istället... det blir ju ganska snyggt ihop med grått och svart (som jag har mycket..).


Jag surfade runt lite och hittade detta:

  • Benvärmare - lejongula (bara namnet på färgen låter ju så härligt!) från H&M för bara 39:50  Superbilligt!
  • Halsduk - gul och grå randig halsduk från Josefssons för 99 kronor.
  • Tights - gula tights från Ellos för 99 kronor.
  • Väska - lejongul väska, ser ut att vara stor och rymlig, från H&M för 198 kronor.
  • Festväska - snygg med lång kedja, från Ellos, för 129 kronor.
  • Leggings - verkligen gula leggings från nelly.se för 199 kronor.
  • Läderskärp - snyggt lejongult läderskärp från H&M för 179 kronor.
Av bambi - 16 september 2007 18:32

Långt innan älsklingen friade och innan det var tal om bröllop så har jag hängt på Bröllopstorgets forum, just för att dom har så många olika forum. Jag började med att hänga på trådarna som handlade om Cambridgekuren och det var stöd och hjälp när jag gick på Cambridgekuren. Sen så började jag kolla runt och det finns väldigt många roliga trådar där  *tipsar*.


Cambridgekuren - tråd nr 7  


Hjälp! Sexlivet börjar bli för mycket...

Är en tråd där en tjej har problem med sexlivet.. finns många sånna.. men den här är lite extrem..


Menskopp

Jag visste inte ens vad en "menskopp" var innan jag började hänga på Bröllopstorget... På denna tråd är det en livlig diskussion om allt från menskoppar till att ha sex med tampong inne  (!!!)


Uppehåll i relationen


Skrattanfall istället för orgasm

Ja, det finns tydligen dom som får skrattanfaller istället för orgasmer...


Familj, släkt och vänner från helvetet


Som ni ser så diskuteras det så mycket mer än bara bröllop på Bröllopstorgets forum...



Av bambi - 16 september 2007 16:45

Jag frågade älsklingen imorse om han inte tyckte att jag har varit duktig och hållt vikten sen jag slutade med Cambridgekuren. Och han svarade att jag har nog fallit tillbaka till mina gamla vanor lite på sistonde. Det är bra att älsklingen kan vara ärlig..


Och det är kanske sant... jag måste hela tiden tänka på att inte falla tillbaka till dom dåliga vanorna. Men dom senaste dagarna så har jag varit sjuk och då har det inte blivit några promenader så klart, och så har jag både igår och dagen innan det ätit två dumlemuffins om dagen. Inte bra, inte bra!


Men när jag är sjuk så blir det så där "det är synd om mig"-känsla.. och så vill jag trösta mig med lite gott... men det är inte bra. Så nu när jag börjar känna mig lite bättre så måste jag skärpa mig!


Måste börja promenera mer, men det är svårt nu när jag jobbar och man är trött efter en arbetsdag. Men jag tänkte förut när jag fick mitt schema att jag kunde promenera hem åtminstonde tre dagar i veckan (tar en timme), för jag har egentligen bara en lång dag i veckan. Men det har snarare blivit 1-2 gånger i veckan. Så nu msåte jag ta nya tag igen och börja promenera mer och dra ner på godiset! Det gäller att påminna sig själv hela tiden så att man inte faller tillbaka i dom gamla vanorna!

Av bambi - 16 september 2007 16:29

Igår läste jag ut Frank McCourts Angela's Ashes. En mycket bra bok som handlar om Frank McCourts egna uppväxt i Irland.


Jag var tvungen att läsa denna för jobbets skull då eleverna ska få läsa denna i Engelska B (funderar dock på att använda den i Engelska A också, men den kan vara svår..). Den är väldigt bra då den tar upp mycket ur den irlänska kulturen, så som religion och klasskillnader.


Frank växer upp i en fattig familj där pappan ständigt dricker upp alla pengar och kan inte heller behålla ett jobb på grund av detta. McCourt porträtterar detta på ett väldigt bra sätt, han är inte alls arg på sin pappa utan beskriver det precis som hur han kände då. Barn förstår inget annat, utan accepterar situationen. Men hans pappa är snäll mot honom och hans bröder och sjunger för dom och berättar sagor. Så även om hans pappa gör att dom får svälta och tigga för att få nånting i magen så får man inte alls känslan av att hyser agg mot pappan.


En mycket bra bok, som jag hoppas att eleverna kommer att tycka om också. Men den är ganska svår att läsa då det är mycket irlänsk slang i boken, den är även ganska tjock (över 400 sidor) och detta brukar skrämma eleverna lite.  Jag ger den i allafall 4 stjärnor av 5.


Kolla gärna in mina övriga bokrecensioner.

Av bambi - 16 september 2007 15:57

Man kan göra några riktiga fynd på Tradera... just nu gillar jag:



  • Odd Molly Väska - Söt Odd Molly väska som inte finns att köpa. Kostar just nu 171 kronor.

  • Pilgrim ring i guld/rosa - Superfin ring från Pilgrim. Auktionen tar snart slut och jag budar för fullt på den... får se om jag får den! Ligger just nu på 210 kronor.

  • Klänning från asos - Helt ny klänning från asos som egentligen kostar 539 kronor, utropspriset ligger på 149 kronor. Vilket kap! Supersöt var den också!

  • Stövlar från asos - Vad sägs om dessa stövlar från asos? Jag funderar på att buda på dom, vad säger ni? Asos-storlekar när det gäller skor är lite konstiga.. jag köpte ett par förut därifrån och jag har ALLTID storlek 37, men dom var för små. Så dessa stövlar är storlek 38, kanske passar? Utropspriset är bara 200 kronor.

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards