Direktlänk till inlägg 31 oktober 2007

En chef som delegerar för mycket!

Av bambi - 31 oktober 2007 10:54

Idag har vi sista studiedagen på höstlovet, sen är vi lediga. Dom flesta lärare på andra skolor är lediga eller har eget arbete idag. Men inte vi. Nej, vi får sitta och bestämma hur vi ska arbeta under gymnasiemässan.


Nu är jag kanske snurrig och konstig i huvuvdet eftersom jag har så supertajta jeans på mig idag. Men jag tycker verkligen inte att der ingår i mitt jobb att designa en monter till en mässa. Det jag har fått göra är att bestämma färg på mattan, vilka stolar och bord vi ska ha... osv...


Dom tidigare åren (3 år) som jag har varit med på gymnasiemässan så har jag aldrig varit delaktig i planeringen. Jag har bara kommit dit när jag har blivit tillsagd att vara där och så har jag pratat om skolan och delat ut foldrar... helt ok. 


Som lärare har man ganska så mycket annat att göra ändå (vilket andra skolor verkar förstå eftersom lärarna där får tid till eget arbete). Men vår nya rektor verkar inte förstå detta. Många med mig tycker att vår nya rektor delegerar alledeles för mycket och kan inte ta några egna beslut och detta är ännu ett tecken på att denna tes stämmer.


Jag är väldigt arg och upprörd just nu... funderar starkt på att prata med rektorn om detta eftersom jag vet att fler känner likadant. Men jag vet inte om jag borde/ska göra det... en av mina kollegor tyckte att jag skulle vara modig om jag gjorde detta. Men han kanske inte förstår själv att han delegerar för mycket? Fast på förra mötet så tog en kollega upp att vi hade för många möten... han kanske borde ha fattat vinken? Borde jag prata med honom i enrum? Det är konstigt att behöva prata med chefen om en sådan här sak... men jag tycker att det börja gå för långt när jag som utbildad gymnasielärare ska använda arbetstid till att välja färg på mattor...

 
 
Ullis

Ullis

31 oktober 2007 12:01

Jag tycker helt klart du ska ta upp det. Konflikter tenderar att eskalera och i slutändan komma att handla om något helt annat är ursprungsproblematiken då många retat upp sig och istället för en kostruktiv diskussion renderar diskussioner med för många invektiv. Stå på dig!! kram kram :0)

http://www.ullis.bloggagratis.se

 
Ullis

Ullis

31 oktober 2007 12:04

Ursäkta språke förresten, märkte när jag skickat den att språket var väldans högtravande och tidnigsaktig....

http://www.ullis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria

31 oktober 2007 13:17

Jag skulle inte ta upp det om det inte händer ofta. Om det bara sker ibland så tycker jag nog mer att det är sånt man får ta. Bita ihop och bara ta. Alla i alla yrken får då och då göra sånt som kanske inte ingår i "yrkesbeskrivningen". That's life.

 
Ingen bild

Peppe

31 oktober 2007 16:35

"Dom tidigare åren (3 år) som jag har varit med på gymnasiemässan så har jag aldrig varit delaktig i planeringen. Jag har bara kommit dit när jag har blivit tillsagd att vara där och så har jag pratat om skolan och delat ut foldrar... helt ok."

Då kanske det är dags att du gör lite mer nu?

 
bambi

bambi

31 oktober 2007 18:23

Nee... Peppe... jag tycker inte att det ingår i mitt arbete som pedagog att planera vilken färg på mattan vi ska ha i montern. Jag har inte studerat över 5 år på universitet för att designa en monter till en mässa.

http://bambi.bloggagratis.se

 
Ingen bild

M

31 oktober 2007 18:34

Jag har studerat mer än 5 år och på somrarna har jag ändå jobbat som lokalvårdare ibland. Att "ta i där det behövs" är faktiskt aldrig fel. Speciellt inte om det sker så sällan som det verkar göra i ditt fel. Då är det nästan beklämmande att höra klagomål.

 
bambi

bambi

31 oktober 2007 18:41

Nu känner ni ju inte till hela fallet på min arbetsplats. Men just när det gäller dagen idag så har jag 3 klassers uppsatser att rätta vilket jag inte hann med nåt alls idag. Jag kommer inte hinna med nästa vecka heller då jag har bokat in utvecklingssamtal till alla mina 27 mentorselever och sen veckan efter det är det gymnasiemässa.. etc etc. Det är hela tiden en massa extra, och det kändes så onödigt att lägga min tid på att bestämma färg på mattorna när jag vet att min hög med rättning ligger och väntar. Verkligen resurs-slöseri!

http://bambi.bloggagratis.se

 
Ingen bild

SisS

31 oktober 2007 19:00

Jag håller med! Om fokus flyttas så mycket från skolarbetet till bagateller så är det förkastligt! Det var nyss skriverier i media om att lärare bara har elevkontakt 30% av arbetstiden, om det fortsätter så här blir det väl snart 10%

 
Ingen bild

också lärare

31 oktober 2007 22:08

Jag förstår precis vad du menar. Det är hela tiden saker som läggs på oss lärare och samtidigt så växer högarna med material att rätta. Man känner sig splittrad och skulle helst vilja lägga tiden på sånt som känns viktigt. Å andra sidan så är det nog precis så våra chefer har det också. Deras aretsörda är inte direkt liten och dom har också viktigare saker än en matta till en mässa att besluta om.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bambi - 7 januari 2009 20:33

Nu är det mesta fixat på nya bloggen så ändra gärna i era bokmärken/favoriter/länkar och börja prenumera på den nya bloggen:    http://www.femme.se/bambi/ ...

Av bambi - 7 januari 2009 18:21

Jag blir nästan svettig av att försöka lära mig PhotoShop och blogg.se ... jag håller nämligen på att flytta. Men blogg.se är tusen gånger krångligare än bloggagratis, men detta gör också att det finns tusen fler möjligheter på blogg.se. Men jag måst...

Av bambi - 7 januari 2009 17:30

Nu har det blivit prat om att gå till öppna förskolan i vår föräldrargrupp (vi har en mailinglista). Dom vill gå dit imorgon kl.10 då det är sångstund. Jag skulle gärna vilja komma ut och vara lite social och jag tror att Zack skulle kunna gilla det....

Av bambi - 7 januari 2009 16:59

Så här ser min nybörjar-photoshop bild ut. Det var inte så lätt det där med PhotoShop.. fanns ju miljontals med knappar.   Jag klistrade ihop två bilder, men jag ville egentligen att den ena skulle vara mindre än den andra men fick inte alls till de...

Av bambi - 7 januari 2009 14:33

Så här ser jag ut idag: Vit bastop från Odd Molly (en riktig favorit, vill ha fler i alla färger!)Isblå kofta från Odd MollyJeans från Seven for all mankind  Nu blir det bakad potatis med kycklingröra till lunch (sen lunch eftersom jag gick upp så se...

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards