Alla inlägg under januari 2008

Av bambi - 9 januari 2008 10:11

Sitter på jobbet nu och bloggar lite.. är tredje dagen på nya jobbet. Ville inte börja och blogga det första jag gjorde  :)


Har bara en lektion idag, slutar 13.30 så skönt! Men jag måste planera en massa... har inte planerat så långt framåt i nån av mina kurser.


Mina elever ska till Fråga Olle nästa fredag, det är en del av denna sex & samlevnads projektet. Och jag ska förstås följa med! Ska bli spännande... jag kanske kommer att vara med på tv? Jag kanske blir tv-kändis om jag ställer någon konstig sex-fråga till Olle  ;)


Dom jobbar väldigt mycket i projekt här, ämnesövergripande, det känns kul. Eleverna får se lite mer hur man praktiskt kan använda det man lär sig och dom får lyssna på många gästföreläsare. T.ex veckan innan och efter påsklovet är det inga lektioner, då kommer det hit gästföreläsare och eleverna ska jobba i projekt.

Av bambi - 8 januari 2008 18:55

Jag tänkte på kommentaren som jag fick av Trollpackan att ni som läser bloggen är kanske inte så insatt i jobbet som lärare?


När man har en 80-minuters lektion så är det väldigt mycket att förbereda för man måste ju hålla eleverna sysselsatta i 80 minuter. Man måste dessutom inspirera, motivera och lära dom något. Man är hela tiden själv i fokus och kan absolut inte ta det lugnt en minut av dessa 80...


Jag rör mig hela tiden runt i klassrummet om eleverna arbetar med uppgifter, försöker ge dom några kommentarer var. Jag tycker att det är viktigt att försöka se varje elev, och i allafall prata lite grann med varje elev under en lektion. Det är inte alltid lätt att hinna med alla, speciellt om det är en klass på 32 st. (nu har jag klasser på ca 25 elever, vilken skillnad!) och speciellt om det är några som behöver extra mycket hjälp. Men efter en 80-minuters lektion så är man ganska så trött och har inte mycket energi kvar... för det gäller ju att vara på topp under hela lektionen och fortsätta och motivera alla elever hela tiden.


Så, ja, jag tycker att tre stycken lektioner är mycket att ha på en dag. Mellan lektionerna ska man dessutom föra in frånvaro, svara på mail, ringa föräldrar, planera, rätta... mm. Så man har alltid nåt att göra som lärare...


Jag tog inte alls illa upp av Trollpackans kommentar... jag tänkte bara berätta lite om hur det är att jobba som lärare.. för den som är intresserad  :)

Av bambi - 8 januari 2008 16:48

Två första dagarna på nya jobbet avklarade... det är mycket som inte är fixat än. Jag har t.ex inte någon dator på jobbet ännu, dom har beställt en bärbar till mig som ska komma om några dagar. Man känner sig extremt handikappad utan dator!


Kollegorna är väldigt trevliga och jag känner mig väldigt ompysslad. En av kollegorna kom fram till mig idag när jag satt på min plats och berättade att han var arbetsplatsens skyddsombud och han hade tänkt på att min arbetsplats hade dålig belysning! Det hade jag inte alls tänkt på! Gulligt av honom att tänka på sånt  :)


Kollegorna försöker även få med mig i gemenskapen och förklarar alltid saker för mig om jag inte  vet vad dom pratar om.


Eleverna är ju ganska så annorlunda. Inte alls studiemotiverade och det är stora protester nu när jag kommer in och pratar engelska på engelska-lektionerna! Den tidigare läraren hade pratat svenska på engelska-lektionerna, jag fattar faktiskt inte hur man kan göra en sån sak? Hur kan man knappt använda språket som eleverna ska lära sig? Men i allafall så var det en del protester idag. Och dom vägrar prata engelska själva. Så jag ska ta en overhead på betygskriterierna och visa dom att dom måste prata engelska, annars kan det inte bli annat än IG. Jag hoppas att när dom ser det svart på vitt att dom ska förstå att dom måste prata engelska, annars är det kört!


Eleverna är väldigt framåt, nyfikna och pratglada, det gillar jag! Det kom fram några treor idag (jag undevisar bara ettor) och dom sa att dom var nyfikna på vem jag var... och hade lite frågor om mig. Dom sträckte fram händerna och hälsade så artigt  :)


Men jag är jättetrött.. det är väl alla nya intryck och allt nytt man ska hålla reda på, för det känns som om jag skulle kunna somna NU! Men nu ska jag ta och göra en mumsig lasagne, funderar på att ha rivna morötter i köttfärssåsen, det blir kanske gott?


Imorgon har jag bara en endaste lektion och på torsdag ingen lektion! Det är lite ojämnt fördelat med mina lektioner, har tre lektioner om dagen måndag tisdag och fredag... och sen jätteslappt onsdag och torsdag.... det är lite synd...hade varit skönare med jämnare arbetsbelastning!

Av bambi - 7 januari 2008 17:35

Första dagen på nya jobbet gick rikigt bra! Men det är ovant att inte ha en massa datorer framför sig, jag ser ju faktiskt eleverna! Wow! (På förra jobbet så hade ju varje elev en varsin stationär dator!)

Dom är också färre i varje klass vilket gör en enorm skillnad, man hinner gå runt och hjälpa alla!


Jag åkte hem straxt före två och har suttit hemma och planerat lite. Får så mycket mer gjort här hemma, man blir ju inte störd på samma sätt som på jobbet.


Jag svängde förbi Chokladfabriken och köpte en påse med deras varmchoklad och sitter och dricker lite just nu. Ljuvligt gott! Jag funderade lite på om jag skulle lotta ut en sån påse bland mina bloggbesökare? Jag tycker lite synd om alla som inte får prova på denna riktigt riktigt goda chokladen!


Nu ska jag se på Desperate Housewives *weee*

Av bambi - 6 januari 2008 16:29

Jag håller på och kollar på Air Crash Investigation på National Geographic (jag har en liten fetish för flygplansolyckor) men det är fel textning! Och man kan inte låta bli att läsa texten!


Fint att texten säger "Kravet på perfektion är en orsak" när planet är på väg ner...

Av bambi - 6 januari 2008 11:47

Imorgon är det första dagen på nya jobbet... har tre lektioner på måndagar. Två lektioner i kursen Etik och livsfrågor och en i Engelska A. Jag har ju inte haft Etik och livsfrågor förut, så det ska bli spännande. Elever ska tydligen besöka Fråga Olle om ca 2 veckor, så tanken är då att vi ska prata en del om sex och hur sex påverkar livskvalitén och relationen. Detta var ju planerat sen innan...


Men jag känner att jag inte vill direkt imorgon bitti börja snacka om sex första gången eleverna träffar mig... så jag ska nog börja med lite andra diskussionsfrågor. T.ex "Nu när ni har läst Etik i en termin, hur skulle ni förklara vad etik är?" osv... lite allmäna frågor.. Känns lite bättre än att säga "Hej, jag heter X och idag ska vi prata om sex!" det första jag säger...


Så nu ska jag skriva ihop lite rumsrena och allmäna frågor om Etik...

Av bambi - 5 januari 2008 12:07

Idag ska jag och älsklingen ta en fika-dejt på Chokladfabriken. Jag tycker att det är så viktigt att fortsätta och "dejta" även fast man har varit ihop i många år. Det är viktigt att fortsätta och klä upp sig för varandra och göra saker tillsammans.

Av bambi - 4 januari 2008 16:08

Var på jobbet i ca 4 timmar  *puh*. Sen när jag kom hem så var jag liet hungrig och då kom jag på att jag hade ju fått ett recept på Melonsmoothies från Anna. Det blev verkligen supersmarrigt!!! Jag sitter och smuttar på det nu  :)


Superenkelt och supergott:

Släng ner en halv honungsmelon, en halv banan, saften från en halv lime, lite vaniljyoghurt och lite is i en mixer.



Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards