Alla inlägg den 15 april 2008

Av bambi - 15 april 2008 09:44

Jenny som tidigare lämnade en kommentar var lite nyfiken på tiden då jag växte upp i USA. Så jag tänkte att jag kunde berätta lite...


Jag är född i USA, bodde där tills jag var 9 år. Min pappa fick jobb där, så mina föräldrar flyttade dit och ett år senare föddes jag. Vi pratade svenska hemma, men när jag blev lite äldre och gick i skolan så tyckte jag att det var ganska töntigt med svenska (alla mina kompisar pratade ju engelska), så jag svarade oftast på engelska.


Vi åkte ofta till Sverige och hälsade på släktingar, min mamma hade sin äldsta dotter kvar här i Sverige. Jag är ett riktigt sladdbarn och min yngsta storesyster är 16 år äldre än mig... så man kan nästan säga att jag växte upp som ensambarn.


Sen straxt efter det att jag fyllde 9 år så skilde sig mina föräldrar och då ville min mamma flytta tillbaka till Sverige, så hon tog med mig hit. Jag var inte så glad över att flytta från mina vänner till kalla Sverige, men jag fick snabbt nya vänner här. Ett par år senare så flyttade även min pappa tillbaka till Sverige, han kände nog sig lite ensam kvar där i USA. Men vi brevväxlade under hela tiden han bodde i USA och han kom och hälsade på ibland.


Idag känner jag mig helsvensk, men jag känner en värme för USA som jag ändå växte upp i. Varje morgon i skolan fick vi säga The Pledge of Allegiance till den amerikanska flaggan, med höger hand på våra hjärtan. Man lärde sig att vara stolt över landet man bodde i.


Så jag föredrar amerikansk humor och jag gillar amerikansk snabbmat så som Pizza Hut och Burger King (fast min favorit i USA var Carls Jr. som inte finns här i Sverige). Jag älskar milkshakes, Dr. Pepper, Oreos, Reeses Pieces, Root Beer, jordnötssmör och allt det där som jag växte upp med att äta.


Min storasyster som fortfarande bodde kvar här i Sverige när jag växte upp var förfärad när jag var liten och hälsade på här i Sverige och den enda formen av potatis som jag åt var strips och när jag åt sprutgrädde direkt från burken  :)

Av bambi - 15 april 2008 09:37

5 stycken ska vi kalla till intervju av 36 ansökningar... men det blir nog fler eftersom ansökningstiden har inte gått ut än. Men det betyder 5 extra timmar arbete för min del, och säkerligen efter arbetstid då dom flesta inte kan komma på intervju förrän efter 15-16.


Jag var ju lite nervös förut, när jag precis fick veta att jag var gravid och precis hade börjat på ett nytt jobb med 6 månaders provanställning, att arbetsgivaren skulle inte ge mig tillsvidaretjänst. Men det skulle ju i så fall vara diskriminering, men det är skönt att slippa bråka om det.... Skönt också att veta att man har ett jobb att gå tillbaka till efter mammaledigheten.

Av bambi - 15 april 2008 08:37

Idag så ska tre lektioner betas av... och så ska jag och en kollega gå igenom alla ansökningar till min vikarietjänst då jag ska vara mammaledig. Det är inte klokt va många ansökningar har kommit in, till en vikarietjänst på ett år?!?! Man ska vara glad att man har ett fast jobb, det känner jag! Det är så många kompetenta människor med lång arbetsliverfarenhet som har sökt jobbet.


Sen på eftermiddagen ska vi till barnmorskan och hämta ut lite paket. Jag har ju köpt så mycket saker till bebisen på Tradera, så det har hunnit komma massvis med paket under veckan då vi var bortresta. Vi har bland annat köpt ett babygym som ska hämtas ut vid klarabergsviadukten, eftersom det skickades som bussgods.


Vi har fortfarande inte bestämt oss för den dyraste och kanske viktigaste saken man köper till bebisen, nämligen barnvagnen. Jag har blivit kär i Bugaboo Camelon, vilket är en riktig märkesvagn och kostar ca 8700 kr, men den har en massa bra finesser och är väldigt lättkörd. Jag såg t.ex en pappa imorse gå av bussen med en sån vagn och han hadeanvände bara en hand... gick jättesmidigt! Men det är mycket pengar.... men samtidigt så känner jag att vår son kommer väl kanske få nåt syskon i framtiden och då kan det varit bra att ha investerat i en bra vagn som man kan använda till flera barn.

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards