Alla inlägg den 7 juli 2008

Av bambi - 7 juli 2008 22:04

Aftonbladet skriver att även män har en biologisk klocka, att risken för missfall ökar om pappan är över 35! Det var nåt nytt! Det är ju ganska läskigt hur åldern för förstagångs-föräldrar ökar. I landet ligger snittet på 27 år för förstföderskor och 30 år i stockholm!


Även fast jag inte riktigt känner mig så gammal så kände jag verkligen att hela min kropp bara strävade efter att bli gravid. Vi brukade vara extremt nogranna med att skydda oss, och gjorde det i fem och ett halvt år. Sen helt plötsligt så dök det upp i huvudet att det kanske inte var så noga? Det kändes både rätt och fel... väldigt konstig känsla... Men efter bara två gånger av oförsikighet så blev jag gravid, så min kropp ville verkligen bli gravid!

Av bambi - 7 juli 2008 21:46

Idag har jag valt ut lite saker som vi ska ha med oss till BB. Det börjar ju bli dags att packa BB-väskan! Även fast det är 46 dagar kvar så kan han få för sig att komma ut tidigare (eller senare....).


Jag har i allafall valt ut lite kläder till lillpojken som han ska få ha på sig sina första dagar i livet. Det måste ju tvättas innan för att få bort alla kemikaler som kläderna är behandlade med, så därför är det bra att hinna med det innan. Man kanske inte vill sätta igång och tvätta när värkarna sätter igång?


Det jag har valt ut är två filtar som vi kan vira in honom i, två bodysar, en pyjamas, ett par byxor, ett par strumpor och en mössa. Vet inte om det behövs så mycket mer? Man är ju på BB i 2 dygn, så han kan ju hinna spy ner sig (hmm.. eller nåt annat...), så lite ombyte kan vara bra.

Av bambi - 7 juli 2008 21:35

Nu när jag har läst ut Tusen strålande solar av Khaled Hosseini, så känns det lite tomt. Den var så otroligt bra, hur ska någon annan bok leva upp till den? Vad kan jag läsa efter denna otroliga bok?


Som jag har nämnt tidigare så samlar jag lite på böcker... det är inte riktigt avsiktligt, men jag köper hela tiden nya böcker som jag vill läsa men jag hinner aldrig! Jag kollade igenom vår bokhylla, som ser ut så här --->


Alla böcker med ett rött streck ovanför är böcker som är mina som jag inte har läst (även älsklingen har sina böcker i samma bokhylla och vi har inte riktigt samma smak..så egentligen är det ännu fler böcker i bokhyllan som jag inte har läst.). Totalt är det 47 streck, alltså 47 böcker som jag har att läsa!


Vet inte riktigt vilken jag ska börja med, jag står och väljer mellan:


Nån som har läst nån av dessa och vill rekommendera den? Eller har ni något annat boktips? Jag kan ju fortsätta och samla på mig böcker  :)

Av bambi - 7 juli 2008 21:09

Nicole Kidman har fått barn! En liten flicka! Grattis! Nu väntar jag bara på att det ska bli min tur!  :)


Lilypie Expecting a baby Ticker

Av bambi - 7 juli 2008 20:55

Imorgon ska älsklingen skriva teoriprovet för körkortet.. vi är/var båda ganska sena med att skaffa körkort. Jag skaffade mitt för två år sen och älsklingen ska försöka hinna med det i år.


Mitt körkort är ganska speciellt för mig eftersom jag behövde kämpa riktigt hårt för det. Jag jobbade extra på komvux samtidigt som jag jobbade heltid på gymnasiet. Jag undervisade en kvällskurs, en kurs på dagen och en distanskurs på komvux under vårterminen 2006. Pengarna som jag tjänade ihop på extrajobbet gick helt och hållet till körkortet.


Jag tog en massa körlektioner (vågar inte ens tänka på hur många det blev...), jag körde ingenting privat. Jag klarade teoriprovet på första försöket, även fast jag bara hade läst igenom boken en gång. Men sen när det blev dags för uppkörning var det lite värre...


Jag var ganska säker på att jag skulle klara mig på första uppkörningen också. Min körskolelärare tyckte att jag var fullärd och jag kände själv att jag var en lugn och bra förare. Så jag åkte till Farsta, älsklingen väntade på mig medans jag körde upp. Jag fick köra runt lite och parkera..osv.. allt gick jättebra... tyckte jag... så jag blev jättepaff när hon sa: "Det här gick ju inte så bra...". Det jag kuggade på var att jag hade kört för sakta, jag hade kört 50 på en 70-väg, så hon tyckte att jag var ett hinder i trafiken.


Jag mindes tydligt orden från halkbane-körningen "man kan aldrig kugga på att man kör för sakta"... "det är bättre att ta det lugnt och försiktigt".. yeah right!! Jag var jätteledsen, men bokade snart in en ny tid för uppkörning.


Sen minns jag inte riktigt vad jag kuggade på när det gäller min andra uppkörning... det är ju inte så lätt att hålla reda på alla när man kör upp 6 gånger! Men några saker jag kuggade på var: jag var tveksam när ajg körde in i en rondell, jag verkade inte veta hur bred bilen var, jag körde lite för fort (ville väl kompensera för att jag kuggade för att jag hade kört för sakta), mm mm.


Jag är själv väldigt förvånad att jag inte gav upp efter tredje, fjärde eller femte gången. Men det jobbiga var att jag kuggade hela tiden på olika saker, så jag visste aldrig riktigt vad jag skulle träna på. Det var kanske så att dom tittade på olika saker? Nåja, nu har jag mitt kära körkort och jag tänker hålla hårt i det  :)

Av bambi - 7 juli 2008 14:41

Igår kväll läste jag ut Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Jag har tidigare läst hans debutroman Flyga Drake, som jag tyckte var väldigt bra!


Tusen strålande solar utspelar sig i Afghanistan (precis som Flyga Drake). Man får följa två kvinnor, Mariam och Laila. Mariam växer upp fattigt och utstött och när hennes mamma dör blir hon tvingad att gifta sig med en 30 år äldre man. Mariams liv är en tragisk historia, hon känner sig ensam och oälskad.


Det blir inte direkt bättre när hennes man, efter nästan 20 års äktenskap vill skaffa sig en till fru. Den yngre och väldigt attraktiva Laila. Detta får Mariam att känna sig ännu mer ensam och utstött, speciellt när Laila kan ge deras make nåt Mariam inte kunnat... ett barn...


Det är en helt otrolig historia och man vill inte lägga ifrån sig boken. Man vill aldrig att den ska ta slut! Jag ville nästan börja läsa om den direkt när den var slut! Det är helt klart en av dom bästa böckerna jag har läst! Det var nån som sa att denna bok var som Flyga Drake upphöjt till 100. Jag ger den utan tvekan 5 stjärnor av 5.


Kolla gärna in mina övriga bokrecensioner.

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards