Alla inlägg den 9 juli 2008

Av bambi - 9 juli 2008 22:24

Jag är extremt Cola light/Cola Zero beroende, jag la av ett tag med det i början av graviditeten eftersom jag mådde jätteilla av kolsyran men nu dricker jag en hel del igen (upp till 1,5 liter/dag).


Det har varit en hel del debatt om aspartam på familjelivs forum och så har jag hört av andra att det ska vara farligt med aspartam när man är gravid. Jag vet dock inte vart alla får detta ifrån, för när jag söker efter fakta och information om aspartam när man är gravid så säger all information tvärtom, att det är helt okej att dricka light-drycker med aspartam när man är gravid.


Det jag har hittat är bland annat:

Stephan Rössner chattar om bland annat aspartam: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article489738.ab


Även dietisten Annika Unt säger att aspartam är ofarligt:

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/barnhalsa/article322040.ab


Oftast baseras kritik mot aspartam på möjliga affekter från dess nedbrytningsprodukter; aspartamsyra, fenylalanin och metanol (som omvandlas till formaldehyd). Man ska dock inte glömma bort att samtliga av dessa faktiskt finns naturligt i mat. Mjölk ger till exempel sex gånger mer fenylalanin och tretton gånger mer aspartamsyra än samma mängd aspartamsötad läsk. Metanol finns naturligt i fruktjuice och jästa produkter - till exempel har tomatjucie sex gånger mer metanol per volym än aspartamsötad läsk.
(Källa: Vetenskapsnytt)


LIVSMEDELSVERKET säger till och med att det är okej att dricka läsk med aspartam:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14513&epslanguage=SV


Det jag blir så trött på är alla "argument" så som "Jag vill inte dricka lightläsk eftersom det inte känns bra...". Jag tycker att det är bättre att basera sina val på fakta än känsla... men det är väl sånna som baserar sina val på känsla som påstår att det är farligt att bada efter man har ätit och att man blir förkyld av kyla.

Av bambi - 9 juli 2008 22:14
pregnancy calendar

Nu under kvällen så har jag haft som "mensvärk", vet inte om det är förvärkar? Magen har varit ganska hård också. Men jag tog två alvedon så blev det bättre. Det är ju så svårt att veta vad det är när man inte har varit med om det tidigare...


Annars så har bebisen rört sig en del (som vanligt) och han har haft hicka två gånger idag. Vaknade imorse 4:30 av att han hade hicka. Det är lite svårt att sova när hela magen hoppar så det var bara att vänta ut det och sen somna om igen.

Av bambi - 9 juli 2008 22:07

Nelly fortsätter och lägger till nya kläder till deras stora rea. Hittade dessa snygga plagg *vill ha*:


  • Rock Surf Roses Tank från Ed Hardy, assnyggt linne till jeans!
  • Colette Dress från Rules By Mary, så fin blommig klänning (perfekt längd på klänningen också!)!
Av bambi - 9 juli 2008 21:55

Vi såg på There Will Be Blood ikväll. Den var ganska bra. Men vi hade kanske lite för höga förhoppningar eftersom alla har sagt att den är så otroligt bra. Men den var helt klart sevärd!


Man får följa en kille/man som börjar med att gräva efter guld och sen olja. Han bygger upp sitt företag och blir så småningom väldigt rik.


Huvudpersonen är en väldigt känslokall person som bara tänker på pengar. Han utnyttjar allt och alla och gör vad som helst för pengar. Man vet inte om man ska tycka synd om denna känslokalla person eller om man bara ska hata honom.


Man får också en kontrast med en annan rollfigur, Eli, som är väldigt religiös och gör nästan vad som helst för sin kyrka. Men båda dessa karaktärer har ändå väldigt mycket gemensamt. Jag ger filmen en stark 3:a av 5.

Av bambi - 9 juli 2008 14:42

Det verkar som om dom flesta rekommenderar Låt den rätta komma in av John Ajvide Lindqvist av dom böckerna som jag funderar på att läsa. Så jag ska nog ta och börja med den. Älsklingen har sagt att jag har köpförbud på böcker tills jag har läst åtminstonde hälften av alla böcker jag har... hehe.. det kommer nog ta 2 år eller nåt... har ju 24 stycken att beta av i så fall.


Men vi har faktiskt beställt Amningsboken av Kristin Svensson, som barnmorskan rekommenderade.

Av bambi - 9 juli 2008 14:40

Igår var vi på sista föreläsningen på föräldrakursen, så nu är vi färdigutbildade föräldrar  :)  Igår så handlade det om amning och första tiden med barnet, vi fick även en dvd-film med en massa tips.


Det känns så nära, nu när alla kurser är avklarade! Men det är ändå 44 dagar kvar.. och så kanske han får för sig att stanna kvar där inne ett tag till.. så det kan ju bli ännu längre!

Av bambi - 9 juli 2008 14:27

Ja, nu börjas det... har redan blivit medlem i en babybokklubb! Jag hade lite svårt att motstå Nalle Puhs Babybokklubb, dom hade ett ganska så bra välkomsterbjudande:

  • Barnets bok, där man sätter i ultraljudsbilder och skriver lite om födelsen, dop, etc.
  • Nalle Puh mobil
  • Liten Nalle Puh gosedjur
  • Nalle Puh filt

För bara 58,50 kr. Sen så får man ett paket varje månad med böcker och gosedjur om man vill (man kan säga upp det när man vill). Men nästa månad skulle man få Nalle Puhs visor och ramsor, och vi har inte köpt några barnböcker alls... så det verkade ju bra!

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards