Alla inlägg den 20 juli 2008

Av bambi - 20 juli 2008 20:50

Jag skulle aldrig ha läst en bok om vampyrer om det inte vore för att tre olika vänner vid tre olika tillfällen rekommenderade denna (plus en massa av mina bloggbesökare!). Men Johan Ajvide Lindqvists bok Låt den rätte komma in var väldigt spännande och kändes inte alls så overklig som jag trodde att den skulle vara.


Boken väver samman flera olika personers berättelser, en ung pojke som blir mobbad men äntligen finner en vän, flera alkoholister som står utanför samhället men har varandra... mfl. Allihopa berörs av denna vampyr som lever i samma förort som dom. Men på väldigt olika sätt...


Jag är inte van vid att läsa skräckromaner, men denna är spännande och aldrig tråkig. Jag ger den 4 stjärnor av 5.


Kolla gärna in mina övriga bokrecensioner.

Av bambi - 20 juli 2008 17:14

Dagens mirakel är detta underbara recept! Visste inte riktigt om jag skulle publicera detta inlägg under "recept" eller "choklad" eftersom det är lite både och... men det blev under "recept". 


Det blev alltså en seg kladdkaka ur Leilas bakbok "A piece of cake" idag. Det är nog den godaste kladdkakan jag har smakat! Riktigt riktigt mumsig blev den! Hade den inne 5 minuter extra och den blev ändå väldigt kladdig!


Här är receptet:

50 g. smör

1/2 dl. matolja

2 ägg

2 dl strösocker

1 dl farinsocker

2 1/2 dl vetemjöl

4 msk kakao av god kvalitet

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 nypa salt


Smör och ströbröd till formen

50 gr. mörk kvalitetschoklad 70%


1. Sätt ugnen på 150 grader

2. Smält smöret i en kastrull och tillsätt matolja.

3. Vispa ägg, strösocker och farinsocker ljust och pösigt och rör ner det varma smöret.

4. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.

5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter, och stick i grovt brutna chokladbitar.

6. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 30 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.

Av bambi - 20 juli 2008 16:21

Nya Batman-filmen The Dark Knight måste man ju se nästa helg då den har premiär. Den har fått sjukt bra kritik överallt, och seglat in på första plats på imdb!! Och har alltså gått om den ständiga ettan Gudfadern. *wow*

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards