Alla inlägg under juli 2008

Av bambi - 30 juli 2008 14:59

Idag skulle vi iväg och kolla på en 3:a vid Fridhemsplan, men jag fick nyligen sms av tjejen som har lägenheten att hon har fått förhinder. Trist, men jag hoppas att vi får komma och se på den snart i allafall. För den verkar himla bra, den ligger nära Kronobergsparken, Rålambhovsparken och en badplats. Jättenära tunnelbana och Västermalmsgallerian. Så jag hoppas att det kan bli ett byte (om lägenheten är fräsch förstås).


Bytet med lägenheten på Götgatan blev ju inte av eftersom deras son tydligen inte skulle flytta hemifrån. Det är ju inte så lätt det här med att byta lägenhet! Men som tur är så har vi inte så bråttom... vi kan bo kvar här ett tag till. Vi har ju en himla stor 2,5:a så bebisen kan sova i vårt rum ett tag, men det skulle ju vara skönt med ett extra rum...

Av bambi - 29 juli 2008 21:20

Detta är andra receptet jag testar ur Leilas bakbok "A piece of cake" och jag måste säga att det var en riktig god morotskaka! :)

Kolla gärna in mina övriga recept!


3 ägg

3 dl strösocker

3 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

3 tsk bakpulver

1 1/2 tsk malen kanel

1 tsk malen kardemumma

1 nypa salt

1 1/2 dl solrosolja

4 1/2 dl rårivna morötter


1. Sätt ugnen på 150 grader

2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt

3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten

4. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter

5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.

6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

7. Låt kakan svalna


Cream Cheese Lime Frosting

60 g mjukt smör

4 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

Skal av 1 lime

100 g philadelphiaost


1. Vispa alla ingredienser krämigt.

2. Bred frostingen över kakan

Av bambi - 29 juli 2008 20:03

Vi har ju redan bestämt vad vår lilla son ska heta (om han nu ser ut som en sån som vi har tänkt). Men man känner ju lite press på sig, namnet man väljer ska han leva med hela livet (om han inte byter efter 18 år förstås). Och självklart har namn betydelse!


Charlotte Hagström har till och med skrivit en bok som heter "Man är vad man heter". Där hon tar upp betydelsen av namn. Där hon skriver att om hon hade hetat Gull-Britt så hade hon nog fått ett annorlunda liv.


En ständig diskussion på Familjelivs forum är så kallade "white trash namn", exempel på såna namn är Kevin och Liam (enligt Wikipedia). Förr var det väl y-namnen som var white trash (Sonny, Conny, etc) och var det inte så att dessa namn förekom oftare bland brottslingar? Betyder det att framtidens brottningar heter Kevin och Liam?


Men man tänker sig verkligen för när man ska tänka ut ett namn till sitt barn. Vilken sorts person är en person som heter X? För nog allt lever vi upp till våra namn?

Av bambi - 29 juli 2008 15:56

Nu har vi varit på visning av BB. Det såg väldigt trevligt ut, men det kändes så läskigt nära och verkligt när man såg alla nyfödda bebisar. Läskigt att tänka att snart är man själv där och föder!


Vi skulle egentligen ha fått prova lite lustgas, men när vi var inne på en av födelserummen så kom det en barnmorska som sa att hon behövde rummet. Så vi fick inte prova någon lustgas, det får vi väl göra sen när det är dags!


Efteråt så köpte vi jordgubbar som vi har mumsat i oss!

Av bambi - 29 juli 2008 12:34

Hörde på nyheterna igår om dom två personer som omkom då dom blev träffade av blixten. Det lät verkligen fruktansvärt hemskt!


Jag är själv lite åskrädd (var mycket mer förut) för att min moster har blivit träffad av blixten. Hon har ett stort mörkt märke i svanken. Tydligen så skulle hon springa in då åskovädret började och blev då träffad i ryggen. Så när någon närstående har blivit träffad av blixten så har jag tänkt många gånger att "det kan hända mig också" så jag har tidigare varit väldigt rädd för åska, men det har som sagt minskat med åren...

Av bambi - 28 juli 2008 21:23

Efter middagen så blev det lite myspys i soffan med film och glass. Vi hyrde filmen eftersom den hade fått så mycket bra betyg, men såååå bra var den inte. Men den var okej. Glassen däremot var supergod! *mums*

Av bambi - 28 juli 2008 21:10

Ikväll var vi och åt middag på Matkultur för att fira vår ett-års-förlovnings-dag. För exakt ett år sen friade älsklingen till mig i göteborg  :)

Här sitter jag med min tjocka mage på uteserveringen:

 


Till förrätt tog jag en supergod Hallongazpacho och älsklingen tog Red Pork (kinesisk långkok på rimmad fläsk).

 


Vi tog båda samma huvudrätt Poule Poussen, som är en ekologisk majsmatad hel vårkyckling varsamt sjuden med fem kryddor och stjärnanisbuljong, ingefärslackad och serverad med sellerisallad dressad med Shaoxing risvin, sichuanstekta jordnötter och vitt ris.


Förrätten är svår att slå... den är helt underbar! Huvudrätten var inte riktigt lika god. Jag åt pepparbiff med jordgubbssallad då vi åt där sist och det var mycket godare.

Av bambi - 28 juli 2008 12:25

Bebisen hade hicka (som vanligt) imorse när jag låg i soffan. Han bökar runt lite också... så älsklingen tog och filmade magen lite... för den som vill se!

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards