Direktlänk till inlägg 9 juli 2008

Aspartam

Av bambi - 9 juli 2008 22:24

Jag är extremt Cola light/Cola Zero beroende, jag la av ett tag med det i början av graviditeten eftersom jag mådde jätteilla av kolsyran men nu dricker jag en hel del igen (upp till 1,5 liter/dag).


Det har varit en hel del debatt om aspartam på familjelivs forum och så har jag hört av andra att det ska vara farligt med aspartam när man är gravid. Jag vet dock inte vart alla får detta ifrån, för när jag söker efter fakta och information om aspartam när man är gravid så säger all information tvärtom, att det är helt okej att dricka light-drycker med aspartam när man är gravid.


Det jag har hittat är bland annat:

Stephan Rössner chattar om bland annat aspartam: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article489738.ab


Även dietisten Annika Unt säger att aspartam är ofarligt:

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/barnhalsa/article322040.ab


Oftast baseras kritik mot aspartam på möjliga affekter från dess nedbrytningsprodukter; aspartamsyra, fenylalanin och metanol (som omvandlas till formaldehyd). Man ska dock inte glömma bort att samtliga av dessa faktiskt finns naturligt i mat. Mjölk ger till exempel sex gånger mer fenylalanin och tretton gånger mer aspartamsyra än samma mängd aspartamsötad läsk. Metanol finns naturligt i fruktjuice och jästa produkter - till exempel har tomatjucie sex gånger mer metanol per volym än aspartamsötad läsk.
(Källa: Vetenskapsnytt)


LIVSMEDELSVERKET säger till och med att det är okej att dricka läsk med aspartam:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14513&epslanguage=SV


Det jag blir så trött på är alla "argument" så som "Jag vill inte dricka lightläsk eftersom det inte känns bra...". Jag tycker att det är bättre att basera sina val på fakta än känsla... men det är väl sånna som baserar sina val på känsla som påstår att det är farligt att bada efter man har ätit och att man blir förkyld av kyla.

 
 
penzel´n

penzel´n

10 juli 2008 08:37

tjenixen
idag skiner solen! ÄNTLIGEN
hoppas att du mår bra Toooday oh att lillknodden därinne håller sig lugn när du ska sova!

http://www.penzel.bloggagratis.se

 
Carro

Carro

10 juli 2008 09:49

Jag har fått höra att man får dricka light cola, men inte zero... för det ena sötningsmedlet va värre än det andra :) Så jag dricker oxå light cola !

http://dezember.blogg.se

 
Ingen bild

Mia

10 juli 2008 14:06

Läs boken "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson. http://www.hemligekocken.se/

 
Rebecka

Rebecka

10 juli 2008 18:02

Hallåj!
Vad kul! Jag lägger till din blogg bland "mina favoriter" på datorn :)

Hur går graviditeten hittils?

http://www.minmoa.se

 
bambi

bambi

10 juli 2008 21:12

Rebecka: Den rullar på... men nu känns det mest som om man bara väntar och väntar på att dagarna ska gå!

http://bambi.bloggagratis.se

 
jossan

jossan

10 juli 2008 22:55

jag har samma problem! extremt beroende av cola light.. jag har aldrig hört att det ska vara extra farligt när man är gravid men däremot har jag många gånger läst att det är cancerframkallande ju.... men vad är inte det? dock har jag bestämt slutat köpa 1,5-2 liters flaskor utan håller mig bara till 33cl burkar... men hur som helst så är cola light bättre än cola zero, det är mindre konstiga (farliga?) ämnen i lighten.

http://jossansnya.blogg.se

 
ida

ida

11 juli 2008 14:04


Det är säkert ingen fara att dricka light läsk men det är aldrig bra att drick 1,5liter /dag.... Cola light innehåller dessutom koffein som man inte ska överdosera i när man är gravid.. Man ska max dricka 1,5 lite per dag i koffeinsynpunkt men då får man ju ej dricka något annat som innehåller koffein som tex kaffe, the..

http://fixit.blogg.se

 
Ingen bild

Malin

11 juli 2008 22:34

Folk hittar hela tiden på nya saker som är farliga, om man höll sig till det alla sa skulle man inte kunna äta, dricka eller göra någonting.

 
Ingen bild

Sia

12 juli 2008 12:57

Men det är väl i så fall koffeinet som inte är så bra...jag vet att Livsmedelsverket säger att några koppar kaffe om dagen är ok, men å andra sidan är det bebisar som reagerar på det, både i magen och under amning. Den aspekte gjorde att jag hoppade över det underm in gravididtet.

 
Linda

Linda

13 juli 2008 00:37

Åh skönt att det är nån mer än jag som är lite smått beroende av cola light. Jag försökte också sluta i början men nu har jag sånt sug hela tiden. Själv dricker jag nog en liter om dagen.

http://www.lindaa.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bambi - 7 januari 2009 20:33

Nu är det mesta fixat på nya bloggen så ändra gärna i era bokmärken/favoriter/länkar och börja prenumera på den nya bloggen:    http://www.femme.se/bambi/ ...

Av bambi - 7 januari 2009 18:21

Jag blir nästan svettig av att försöka lära mig PhotoShop och blogg.se ... jag håller nämligen på att flytta. Men blogg.se är tusen gånger krångligare än bloggagratis, men detta gör också att det finns tusen fler möjligheter på blogg.se. Men jag måst...

Av bambi - 7 januari 2009 17:30

Nu har det blivit prat om att gå till öppna förskolan i vår föräldrargrupp (vi har en mailinglista). Dom vill gå dit imorgon kl.10 då det är sångstund. Jag skulle gärna vilja komma ut och vara lite social och jag tror att Zack skulle kunna gilla det....

Av bambi - 7 januari 2009 16:59

Så här ser min nybörjar-photoshop bild ut. Det var inte så lätt det där med PhotoShop.. fanns ju miljontals med knappar.   Jag klistrade ihop två bilder, men jag ville egentligen att den ena skulle vara mindre än den andra men fick inte alls till de...

Av bambi - 7 januari 2009 14:33

Så här ser jag ut idag: Vit bastop från Odd Molly (en riktig favorit, vill ha fler i alla färger!)Isblå kofta från Odd MollyJeans från Seven for all mankind  Nu blir det bakad potatis med kycklingröra till lunch (sen lunch eftersom jag gick upp så se...

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards