Alla inlägg under juli 2008

Av bambi - 7 juli 2008 20:55

Imorgon ska älsklingen skriva teoriprovet för körkortet.. vi är/var båda ganska sena med att skaffa körkort. Jag skaffade mitt för två år sen och älsklingen ska försöka hinna med det i år.


Mitt körkort är ganska speciellt för mig eftersom jag behövde kämpa riktigt hårt för det. Jag jobbade extra på komvux samtidigt som jag jobbade heltid på gymnasiet. Jag undervisade en kvällskurs, en kurs på dagen och en distanskurs på komvux under vårterminen 2006. Pengarna som jag tjänade ihop på extrajobbet gick helt och hållet till körkortet.


Jag tog en massa körlektioner (vågar inte ens tänka på hur många det blev...), jag körde ingenting privat. Jag klarade teoriprovet på första försöket, även fast jag bara hade läst igenom boken en gång. Men sen när det blev dags för uppkörning var det lite värre...


Jag var ganska säker på att jag skulle klara mig på första uppkörningen också. Min körskolelärare tyckte att jag var fullärd och jag kände själv att jag var en lugn och bra förare. Så jag åkte till Farsta, älsklingen väntade på mig medans jag körde upp. Jag fick köra runt lite och parkera..osv.. allt gick jättebra... tyckte jag... så jag blev jättepaff när hon sa: "Det här gick ju inte så bra...". Det jag kuggade på var att jag hade kört för sakta, jag hade kört 50 på en 70-väg, så hon tyckte att jag var ett hinder i trafiken.


Jag mindes tydligt orden från halkbane-körningen "man kan aldrig kugga på att man kör för sakta"... "det är bättre att ta det lugnt och försiktigt".. yeah right!! Jag var jätteledsen, men bokade snart in en ny tid för uppkörning.


Sen minns jag inte riktigt vad jag kuggade på när det gäller min andra uppkörning... det är ju inte så lätt att hålla reda på alla när man kör upp 6 gånger! Men några saker jag kuggade på var: jag var tveksam när ajg körde in i en rondell, jag verkade inte veta hur bred bilen var, jag körde lite för fort (ville väl kompensera för att jag kuggade för att jag hade kört för sakta), mm mm.


Jag är själv väldigt förvånad att jag inte gav upp efter tredje, fjärde eller femte gången. Men det jobbiga var att jag kuggade hela tiden på olika saker, så jag visste aldrig riktigt vad jag skulle träna på. Det var kanske så att dom tittade på olika saker? Nåja, nu har jag mitt kära körkort och jag tänker hålla hårt i det  :)

Av bambi - 7 juli 2008 14:41

Igår kväll läste jag ut Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Jag har tidigare läst hans debutroman Flyga Drake, som jag tyckte var väldigt bra!


Tusen strålande solar utspelar sig i Afghanistan (precis som Flyga Drake). Man får följa två kvinnor, Mariam och Laila. Mariam växer upp fattigt och utstött och när hennes mamma dör blir hon tvingad att gifta sig med en 30 år äldre man. Mariams liv är en tragisk historia, hon känner sig ensam och oälskad.


Det blir inte direkt bättre när hennes man, efter nästan 20 års äktenskap vill skaffa sig en till fru. Den yngre och väldigt attraktiva Laila. Detta får Mariam att känna sig ännu mer ensam och utstött, speciellt när Laila kan ge deras make nåt Mariam inte kunnat... ett barn...


Det är en helt otrolig historia och man vill inte lägga ifrån sig boken. Man vill aldrig att den ska ta slut! Jag ville nästan börja läsa om den direkt när den var slut! Det är helt klart en av dom bästa böckerna jag har läst! Det var nån som sa att denna bok var som Flyga Drake upphöjt till 100. Jag ger den utan tvekan 5 stjärnor av 5.


Kolla gärna in mina övriga bokrecensioner.

Av bambi - 6 juli 2008 18:44

Imorgon är det en ny vecka och jag har lektion på universitetet varje dag. Så det kommer verkligen vara fullt upp nästa vecka!

Av bambi - 6 juli 2008 10:17

Igår såg jag dokumentären The Business of Being Born. Ricki Lake har gjort den, vilket gör att man kanske tror att den är oseriöst, men den är faktiskt riktigt seriös och bra gjord.


Den handlar om den industri födandet har blivit i USA och hur synen på förlossning har ändrats. Det oerhört läskigt när man ser hur tre sjuksköterskor som jobbar på ett BB får frågan hur ofta dom är med om en normal förlossning och man hör svaren "aldrig".


I stort sett alla förlossningar (90%) i USA sker med epidural vilket i sin tur gör att värkarbetet stannar av och man ger värkstimulerande för att få igång värkarna igen. Alla dessa droger gör bebisen stressad vilket gör att många förlossningar slutar med kejsarsnitt.


En tredjedel av alla förlossningar i USA slutar med kejsarsnitt (antingen planerad eller inte), vilket är läskigt! Födandet som är naturligt för våra kroppar ses mer som en operation i USA. En tjej som var gravid berättade att några vänner helt seriöst frågade henne "när har du bokat in att få din bebis?" och hon svarade "ja, men han kommer väl när han kommer?" och dom blev förvånade att hon inte hade bokat in ett datum för kejsarsnitt precis som om man skulle boka in ett möte eller ett tandläkarbesök.


Handlar alla dessa kejsarsnitt och påskyndade förlossningar (med all smärtstillande och värkstimulerande) om pengar? Ja, menar filmen. Då ett kejsarsnitt tar 20 minuter jämfört med en förlossning på 12 timmar, så hinner sjukhuset med fler förlossningar och sjukhusen vill ju tjäna pengar.


En sevärd film, speciellt när man är gravid, för man inser hur viktigt det är med en naturlig/normal förlossning. Alla hormoner som man inte får när man har en "onaturlig" förlossning (vilket försvårar amning, mm).

Av bambi - 5 juli 2008 15:58

Man kan kolla hur rik man är jämfört med andra i Sverige och i Världen. Jag är då mycket rikare än vad jag trodde!!

Rikemanslistan

Av bambi - 5 juli 2008 09:25

Nu har bebisen hicka igen... det sker ungefär varannan dag. Hela magen hoppar i en viss takt. Tycker nästan lite synd om lillpojken... jag brukar inte gilla att ha hicka, men jag vet inte vad jag ska göra för att få honom att sluta hicka. Älsklingen har provat att skrämma honom nån gång genom att skrika "BU!" till magen... men det hjälpte inte!  :)


Går in i 34:e veckan idag...


Lilypie Expecting a baby Ticker

Av bambi - 5 juli 2008 09:18

Jag kan inte låta bli att gråta varje gång jag hör denna sång: Nicke och Nille - Mamma Min Mamma. Dom spelade den på gravid-vattengympan när vi hade avslappning och även då fick jag tårar i ögonen. Jag tycker texten är så fin...


Mamma Min Mamma - Nicke och Nilla

Mamma min mamma hör mig nu, när jag blir stor så vill jag bli som du
Med blommor som du samlar, och bär om sommaren
Som blåser när jag ramlar, min allra bästa vän
Mamma min mamma hör mig nu, när jag blir stor så vill jag bli som du
Och kunna alla saker du försöker lära mig
Och får jag välja en sak då vill jag precis som dig

Mamma min mamma bästa vän, om det är sant att man föds igen
Då vill jag bli en blomma och att du plockar mig
Och sätter mig i håret så att jag kan krama dig
Mamma min mamma vem är gud? vem gör så att solen lyser gul?
Vem tänder månens lampa? vem talar om att den ska ner?
och om du orkar svara så ska jag inte fråga mer

Du låter lampan lysa på mitt rum när det är kväll
Och jag får somna på din arm en stund, du är så snäll

Mamma min mamma hör mig nu, när jag blir stor så vill jag bli som du
Och kunna alla saker som du försöker lära mig
Och får jag välja en sak då vill jag bli precis som dig
Ja får jag välja en sak, då vill jag bli precis som dig

Av bambi - 4 juli 2008 19:43

Jag har blivit lite kär i färgerna lila och rosa. Märkte nu på min beställning från Nelly att det blev en hel del lila och rosa accessoarer. Sen så hade ajabajakids 25% rabatt på Odd Molly kläder så det blev en hålmönstrad lila kofta från Odd Mollys vårkollektion. Som jag är superduper nöjd med!!!!


Men på senaste tiden så har det ju även blivit ett ljungrosa vetebälte, en persiko-rosa klänning från Rules by Mary, en ceriserosa klänning från American Apparel, och en lila kamera från Casio!

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards