Alla inlägg den 18 oktober 2008

Av bambi - 18 oktober 2008 19:59

Receptet som jag skrev om i förra inlägget måste jag bara varna för!

Det är det godaste jag någonsin har bakat! Extremt gott... det går inte att sluta och äta dom! Själva kakan blev så fluffig och god (jag vispade smeten länge) och glasyren är himmelsk. Så jag måste bara varna er så att ni vet vad ni ger er in på om ni testar nedanstående recept.

Av bambi - 18 oktober 2008 19:29

Jag har idag under kvällen bakat Kärleksmums! Älskar dom! Knäcken och glasyren är ju riktigt underbart! Receptet kommer från min favorit kokbok Leilas bakbok "A piece of cake".


5 ägg

4 dl strösocker

4 1/2 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

1 nypa salt

5 msk kakao

2 dl vatten

300 gr smör

200 gr knäckchoklad (jag använde marabous mjölkchoklad med daim)


1. Sätt ugnen på 200 grader

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt

3. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i äggsmeten.

4. Tillsätt vatten och smält smör.

5. Klä en 40 x 35 cm långpanna med bakplåtspapper och häll i smeten.

6. Strö över grovt hackad choklad

7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig. Låt svalna.


Chokladglasyr

2 dl vispgrädde

2 msk espressokaffe

200 gr mörk choklad 70%

2 dl kokosflingor


1. Koka upp vispgrädde, häll i espressokaffe och låt svalna något

2. Smält ner finhackad choklad och glasera kakan.

3. Strö över kokos och låt glasyren stelna


Kolla gärna in mina övriga recept! 

Av bambi - 18 oktober 2008 15:11

Alla som träffar lilla Zack säger att han är så snäll och lugn. Han skriker och gråter väldigt sällan, det är mest gnäll om det nu är något som är fel. Men vi har ju inte så mycket att jämföra med så vi vet ju inte riktigt. Men våra släkt och vänner säger hela tiden "åh, han är så snäll". Och det är ju jätteskönt och det är vi verkligen tacksamma över. Vi trodde ju att vi knappt skulle få sova något när vi fick barn och att bebisen skulle gråta en massa... så vi var ju lite beredda på det värsta. Men det kan ju faktiskt vara riktigt underbart och lugn och skönt att ha en liten en  :)

Av bambi - 18 oktober 2008 15:02

På måndag kommer barnbidraget. Det blir det allra första barnbidraget för oss. Då kan man ju klicka hem dessa söta långärmade bodies med apor på för bara 69 kronor för detta 2-pack. Så otroligt billigt! Finns hos Linus & Lotta.

Av bambi - 18 oktober 2008 13:05

Fick hem dessa härliga tees av märket Junk Food igår. Jag gillar verkligen Junk Foods tees, dom har så härliga tryck. Och det är härligt att dom är lite längre


Dessa inhandlades hos DesignSverige för ca 200 kr./styck, vilket är extremt billigt då deras tees brukar kosta runt 400-500 kr.

Av bambi - 18 oktober 2008 11:14

Igår kom min halvsyster och hennes yngsta dotter på besök. Det blev libanesisk mat på kväll och mycket gos med bebis. Det var väldigt trevligt!


Det är så otroligt fint höstväder ute, lite kyligt men strålande sol. Perfekt barnvagnspromenads-väder! Så det blir nog att mata den lille och sen ta en långpromenad.

Presentation

Omröstning

Vem är Zack mest lik?
 Mig
 Sin pappa
 Ingen av oss
 Båda
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards